Ascot Advies en uw persoonsgegevens
Uw werkgever heeft via Ascot Advies (hierna: Ascot ) één of meerdere verzekeringen gesloten op het gebied van verzuim, zorg, inkomen en/of arbeidsongeschiktheid. Dit kan betekenen dat wij persoonsgegevens over u verwerken. In dit privacystatement leest in welke situaties wij persoonsgegevens van u verwerken, hoe en waarom we dit doen, om welke gegevens het gaat en met welke partijen wij deze informatie kunnen delen. Maar ook wat uw rechten zijn, bijvoorbeeld als u gegevens over uzelf wilt inzien of wijzigen.
1. Wie verwerkt uw persoonsgegevens?
Ascot Advies B.V. Wijchenseweg 10, 6537 TL Nijmegen, is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Onze Privacy Officer ziet erop toe dat dit volgens de wettelijke regels gebeurt. Als u hier vragen of opmerkingen over heeft, kunt u op de volgende manieren contact opnemen met deze professional:
Post:
Ascot Advies B.V.
T.a.v. Privacy Officer
Wijchenseweg 10
6537 TL Nijmegen
E-mail:
privacy@ascotadvies.nl
Ascot is verantwoordelijk voor de verwerking van persoonsgegevens zoals beschreven in dit privacystatement. U kunt zich met vragen over de verwerking van uw persoonsgegevens in dit kader dus het beste tot Ascot wenden, al staat het u natuurlijk vrij om contact met uw (ex-)werkgever op te nemen.
2. Hoe komt het dat wij uw persoonsgegevens verwerken?
Ascot verwerkt uw persoonsgegevens in de volgende gevallen:
– Uw (ex-)werkgever ervoor heeft gekozen om gebruik te maken van de Ascot CofiDesk
– Uw werkgever heeft een collectieve inkomensverzekering afgesloten en u heeft aangegeven geen gebruik te willen maken van deze verzekering d.m.v. een afstandsverklaring.
Ascot CofiDesk houdt in dat Ascot uw werkgever ondersteunt bij het benutten van budgetten die de verzekeraars ter beschikking stellen voor de inzet van interventies.
Wij kunnen deze taken alleen uitvoeren door persoonsgegevens te verwerken. Uw (ex-)werkgever heeft daarom uw persoonsgegevens aan Ascot verstrekt.
3. Voor welke doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens?
Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Wij kunnen uw persoonsgegevens voor de volgende doeleinden verwerken:
• het beoordelen van de aanvraag voor cofinanciering door uw werkgever;
• het indienen van de aanvraag namens uw werkgever bij de verzekeraar(s);
• het monitoren van de afhandeling van voornoemde aanvraag;
• voor het registreren van uw afstandsverklaring, wat wij ten behoeve van uw werknemer registreren. Uw werkgever heeft deze verklaring nodig om een correcte premiebetaling en -inning te kunnen verzorgen en is met Ascot overeengekomen dat Ascot deze verklaringen bundelt en aanlevert.
4. Op basis van welke wettelijke regels (rechtsgronden) vindt de verwerking plaats?
Voor de verwerking van uw persoonsgegevens door Ascot kunnen de volgende rechtsgronden gelden:
• de verwerkingen zijn noodzakelijk voor de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst tussen uw werkgever en Ascot Advies;
• de verwerkingen zijn noodzakelijk om de gerechtvaardigde belangen te behartigen die Ascot en uw (ex-)werkgever hebben bij het verrichten van hun reguliere bedrijfsactiviteiten. Uw belangen komen hierbij niet in het geding. In het geval van de Cofidesk heeft u juist alle belang bij inzet van juiste en relevante interventies. Dat hierbij persoonsgegevens worden verwerkt is onvermijdelijk, en niet in uw nadeel.
5. Hoe komen wij aan uw persoonsgegevens?
Uw (ex-)werkgever heeft uw persoonsgegevens aan Ascot verstrekt om ons in staat te stellen namens hem de betrokken verzekeraars te vragen om bij te dragen aan de bekostiging van uw interventie (cofinanciering). Ofwel omdat er sprake is van een afstandsverklaring in het kader van een collectieve inkomensverzekering.
6. Welke (bijzondere) persoonsgegevens verwerken wij?
Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Maar wij kunnen voor de in dit privacystatement genoemde doeleinden de volgende persoonsgegevens over u verwerken:
- Naam;
- Geboortedatum;
- Datum in dienst;
- Datum uit dienst;
- Dagloon/salaris;
- Datum 1e ziektedag;
- Eventuele arbeidsdeskundige onderbouwing van de aanvraag;
- Prognose BA van de hersteltijd mét en zonder interventie;
- Verwacht resultaat van de gewenste interventie;
- Plaats van ondertekening, in geval van afstandsverklaring.
7. Hoe gaan wij om met gegevens over uw gezondheid?
Voor het verwerken van gezondheidsgegevens gelden extra strenge eisen. De medische gegevens alleen verwerkt voor zover dit noodzakelijk is voor uw re-integratie en voor begeleiding in verband met uw ziekte of arbeidsongeschiktheid.
8. Aan wie kunnen wij uw (bijzondere) persoonsgegevens doorgeven?
Wij kunnen uw persoonsgegevens doorgeven aan een beperkt aantal partijen, en alleen als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst. De partijen aan wie wij uw persoonsgegevens kunnen doorgeven zijn:
- zustermaatschappijen van Ascot, voor zover die betrokken zijn bij de uitvoering van de interventie;
- de betrokken verzekeraar(s);
9. Aan welke landen geven wij uw persoonsgegevens door?
Op grond van de Europese wetgeving worden uw gegevens alleen in Nederland of in Europese lidstaten verwerkt.
10. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Ascot bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan wettelijk toegestaan is, wettelijk verplicht is en/of noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de gegevens worden verwerkt. Hoe lang we bepaalde gegevens bewaren is dus niet alleen afhankelijk van de aard van de gegevens, maar ook van de doeleinden waarvoor wij ze verwerken. Dit betekent ook dat de bewaartermijn per doel kan verschillen. Ascot kiest binnen deze kaders altijd voor de kortst mogelijke bewaartermijn.
11. Welke rechten heeft u ten aanzien van uw persoonsgegevens?
U heeft het recht Ascot te verzoeken inzage te geven in de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Ook kunt u om rectificatie of verwijdering van uw persoonsgegevens vragen, of om beperking van de verwerking van die gegevens. Daarnaast heeft u het recht om bezwaar te maken tegen verwerking van uw persoonsgegevens. Tot slot heeft u het recht om ons te vragen om de gegevens die wij over u hebben verzameld aan u over te dragen.
Als u van deze rechten gebruik wilt maken, kunt u uw verzoek met uw naam en contactgegevens sturen aan onze Privacy Officer. Meer over de bereikbaarheid van deze professional vindt u op de eerste pagina van dit privacystatement.
Wij vragen u vriendelijk om in uw verzoek zoveel mogelijk te specificeren om welke persoonsgegevens het gaat. Kan Ascot dit niet (volledig) vaststellen, dan kunnen we u vragen om uw verzoek nader toe te lichten. Ascot zal in principe binnen vier weken op uw verzoek reageren. Voldoen wij niet aan uw verzoek, dan krijgt u een bericht met een toelichting waarom dit zo is.
Klachten
U heeft ook altijd het recht een klacht in te dienen als u vindt dat wij niet correct met uw persoonsgegevens omgaan. Wij verzoeken u vriendelijk om hiervoor contact op te nemen met onze Privacy Officer. Meer over de bereikbaarheid van deze professional vindt u op de eerste pagina van dit privacystatement. Ascot neemt iedere klacht serieus en reageert binnen 48 uur.
U heeft ook altijd het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer over de procedure leest u op de website van deze toezichthouder.
13. Geautomatiseerde besluitvorming
Ascot neemt niet op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma’s of -systemen, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van Ascot) tussen zit.
14. Heeft u vragen of suggesties?
Voor vragen of suggesties naar aanleiding van dit privacystatement kunt u terecht bij onze Privacy Officer. Meer over de bereikbaarheid van deze professional vindt u op de eerste pagina van dit privacystatement.
Documentversie en wijzigingen
Ascot kan dit privacystatement aanpassen, bijvoorbeeld naar aanleiding van nieuwe wetgeving, rechtspraak, of publicaties van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ascot raadt u daarom aan het privacystatement regelmatig op wijzigingen na te lezen. Deze versie dateert van maart 2024.
Privacystatement Ascot Advies schadeverzekeringen
Ascot Advies en uw persoonsgegevens
Uw werkgever heeft via Ascot Advies (hierna: Ascot ) één of meerdere schadeverzekeringen gesloten zoals brand-, auto- of aansprakelijkheidsverzekering. Dit kan betekenen dat wij persoonsgegevens over u verwerken. In dit privacystatement leest u hoe en waarom we uw persoonsgegevens verwerken, om welke gegevens het gaat en met welke partijen wij deze informatie kunnen delen. Maar ook wat uw rechten zijn, bijvoorbeeld als u gegevens over uzelf wilt inzien of wijzigen.
1. Wie verwerkt uw persoonsgegevens?
Ascot Advies B.V. Wijchenseweg 10, 6537 TL Nijmegen, is de verwerkingsverantwoordelijke voor de verwerking van uw persoonsgegevens. Onze Privacy Officer ziet erop toe dat dit volgens de wettelijke regels gebeurt. Als u hier vragen of opmerkingen over heeft, kunt u op de volgende manieren contact opnemen met deze professional:
Post:
Ascot Advies B.V.
T.a.v. Privacy Officer
Wijchenseweg 10
6537 TL Nijmegen
E-mail:
privacy@ascotadvies.nl
2. Voor welke doeleinden verwerken wij uw persoonsgegevens?
Ascot verwerkt persoonsgegevens in het kader van de schadeverzekeringen, waaronder het leveren van de door u gevraagde diensten;
- bemiddelen in en adviseren, administreren en beheren van verzekeringen;
- schadebehandelingen;
- onderzoeken van schades, klachten of (juridische) geschillen in verband met verzekeringspolissen of de dienstverlening;
- advisering op het gebied van (risico)beheersing, zoals schadelastbeperking;
- het nakomen van wettelijke verplichtingen;
- het nakomen van verplichtingen uit de volmacht overeenkomsten met verzekeraars/gevolmachtigden;
- het aanbieden van andere producten die voor u interessant kunnen zijn.
3. Op basis van welke wettelijke regels (rechtsgronden) vindt de verwerking plaats?
Voor de verwerking van uw persoonsgegevens door Ascot kunnen de volgende rechtsgronden gelden:
- Noodzakelijk voor het uitvoeren van een overeenkomst;
- Wettelijke verplichtingen;
- Een gerechtvaardigd belang in het kader van het begeleiden van de klant bij het aanspraak maken op een verzekering. Uw belang komt hierbij niet in het geding.
4. Hoe komen wij aan uw persoonsgegevens?
Bij het aanvraag- en acceptatieproces ontvangen wij uw persoonsgegevens middels het aanvraagformulier.
Het kan zijn dat uw werkgever een aansprakelijkheids- en/of ongevallenverzekering heeft afgesloten. In het geval dat u aanspraak kunt maken op deze verzekeringspolis kan het zijn dat u daarvoor een schadeformulier invult. Dit formulier overhandigt u zelf aan Ascot. Mocht u het formulier zelf direct aan de verzekeraar willen overhandigen, dan is dat ook mogelijk.
5. Welke persoonsgegevens verwerken wij?
Dit hangt af van uw persoonlijke situatie. Maar wij kunnen voor de in dit privacy statement genoemde doeleinden de volgende persoonsgegevens over u verwerken:
- naam, adres, contactgegevens, geboortedatum, geslacht, nationaliteit en huwelijkse staat;
- financiële gegevens zoals bankrekeningnummers en faillissements- of surseance status;
- b.t. schadeverzekeringengegevens over rijgedrag en details met betrekking tot het rijbewijs, verzekeringshistorie en strafrechtelijke gegevens.
- schadeverleden.
Afhankelijk van de verzekering kan in het aanvraagformulier van een verzekeraar gevraagd worden naar strafrechtelijke gegevens. Wij zullen alleen de voor onze dienstverlening noodzakelijke gegevens verwerken. Indien bepaalde gegevens niet worden verstrekt, kan dat met zich meebrengen dat het niet mogelijk zal zijn de gevraagde diensten te leveren dan wel een schade af te wikkelen. Wanneer u gegevens aan ons verstrekt van derden (uw partner, kinderen, medeverzekerden, medewerkers, klanten of gegevens van personen in geval van noodsituaties), gaan wij ervan uit dat u hen informeert over de verwerking van hun gegevens door Ascot en hen wijst op deze privacyverklaring.
6. Aan wie kunnen wij uw persoonsgegevens doorgeven?
Wij kunnen uw persoonsgegevens doorgeven aan een beperkt aantal partijen, en alleen als dit noodzakelijk is voor de uitvoering van de dienstverleningsovereenkomst. De partijen aan wie wij uw persoonsgegevens kunnen doorgeven zijn:
- de betrokken verzekeraar(s), gevolmachtigden waar nodig voor het sluiten van verzekeringen en het verlenen van onze diensten;
- expertisebureaus in het geval van schade waarbij een onafhankelijk expert ingezet wordt.
7. Aan welke landen geven wij uw persoonsgegevens door?
Op grond van de Europese wetgeving worden uw gegevens alleen in Nederland of in Europese lidstaten verwerkt.
8. Hoe lang bewaren wij uw persoonsgegevens?
Ascot bewaart uw persoonsgegevens niet langer dan wettelijk toegestaan is, wettelijk verplicht is en/of noodzakelijk is voor de doeleinden waarvoor de gegevens worden verwerkt. Hoe lang we bepaalde gegevens bewaren is dus niet alleen afhankelijk van de aard van de gegevens, maar ook van de doeleinden waarvoor wij ze verwerken. Dit betekent ook dat de bewaartermijn per doel kan verschillen. Ascot kiest binnen deze kaders altijd voor de kortst mogelijke bewaartermijn.
9. Welke rechten heeft u ten aanzien van uw persoonsgegevens?
U heeft het recht Ascot te verzoeken inzage te geven in de persoonsgegevens die wij over u verwerken. Ook kunt u om rectificatie of verwijdering van uw persoonsgegevens vragen, of om beperking van de verwerking van die gegevens. Daarnaast heeft u het recht om bezwaar te maken tegen verwerking van uw persoonsgegevens. Tot slot heeft u het recht om ons te vragen om de gegevens die wij over u hebben verzameld aan u over te dragen.
Als u van deze rechten gebruik wilt maken, kunt u uw verzoek met uw naam en contactgegevens sturen aan onze Privacy Officer. Meer over de bereikbaarheid van deze professional vindt u op de eerste pagina van dit privacy statement.
Wij vragen u vriendelijk om in uw verzoek zoveel mogelijk te specificeren om welke persoonsgegevens het gaat. Kan Ascot dit niet (volledig) vaststellen, dan kunnen we u vragen om uw verzoek nader toe te lichten. Ascot zal in principe binnen vier weken op uw verzoek reageren. Voldoen wij niet aan uw verzoek, dan krijgt u een bericht met een toelichting waarom dit zo is.
Klachten
U heeft ook altijd het recht een klacht in te dienen als u vindt dat wij niet correct met uw persoonsgegevens omgaan. Wij verzoeken u vriendelijk om hiervoor contact op te nemen met onze Privacy Officer. Meer over de bereikbaarheid van deze professional vindt u op de eerste pagina van dit privacystatement. Ascot neemt iedere klacht serieus en reageert binnen 48 uur.
U heeft ook altijd het recht om een klacht in te dienen bij de Autoriteit Persoonsgegevens. Meer over de procedure leest u op de website van deze toezichthouder.
10. Geautomatiseerde besluitvorming
Ascot neemt niet op basis van geautomatiseerde verwerkingen besluiten over zaken die (aanzienlijke) gevolgen kunnen hebben voor personen. Het gaat hier om besluiten die worden genomen door computerprogramma’s of -systemen, zonder dat daar een mens (bijvoorbeeld een medewerker van Ascot) tussen zit.
11. Heeft u vragen of suggesties?
Voor vragen of suggesties naar aanleiding van dit privacy statement kunt u terecht bij onze Privacy Officer. Meer over de bereikbaarheid van deze professional vindt u op de eerste pagina van dit privacy statement.
Documentversie en wijzigingen
Ascot kan dit privacystatement aanpassen, bijvoorbeeld naar aanleiding van nieuwe wetgeving, rechtspraak, of publicaties van de Autoriteit Persoonsgegevens. Ascot raadt u daarom aan het privacystatement regelmatig op wijzigingen na te lezen. Deze versie dateert van december 2023.